Iklan

Wujud perkara ganjil dalam beberapa pemilihan cabang, kata Zuraida

Yvonne Lim6 years ago8th Oct 2018Berita
Iklan

WUJUD beberapa perkara ganjil dalam undi terakhir di beberapa pemilihan cabang PKR, kata Ketua Wanita Parti Keadilan Rakyat (PKR) Zuraida Kamaruddin.

Bercakap kepada pemberita pada Majlis Makan Malam Bersama Anwar Ibrahim di Lukut, Port Dickson, Zuraida berkata adalah sangat pelik beberapa undi kepada sesetengah ketua cabang tidak seimbang dengan undi untuk timbalan presiden Azmin Ali.

“Terdapat dua atau tiga cabang (bahagian) yang saya rasa ada sesuatu yang tidak betul - kerana undi bagi ketua bahagian yang menyokong Azmin tidak mengundi Azmin.

“Sebagai contoh ... Kem (Azmin) yang memenangi kerusi Bandar Tun Razak dengan 700 undi lebih banyak, Azmin (sendiri) memenangi kerusi itu dengan margin tipis dua undi dari Rafizi, dan undinya hanya 500 ditambah. Jadi, semua tertanya-tanya di mana baki undi lain.

“Begitu juga di Bera, Pahang - ketua cabang mendapat lebih banyak undi dan Azmin mendapat undi yang kurang ... Jadi kami tertanya-tanya di mana baki undi,” kata Menteri Perumahan.

Beliau menjelaskan bahawa biasanya ketua bahagian akan mendapat kira-kira jumlah undi yang sama seperti calon timbalan presiden.

Zuraida menambah bahawa pengiraan semula tidak mungkin berlaku kerana pengundian dilakukan secara elektronik.

Sementara itu, ditanya sama ada terdapat kemungkinan bahawa pemilihan itu diseleweng, Naib Presiden PKR Tian Chua menegaskan bahawa walaupun ia tidak dapat disahkan, parti itu akan menyiasat perkara tersebut.

“Kami tidak mahu mengatakan penipuan atau tidak ada penipuan, ada perkara pelik yang perlukan penyiasatan, jadi kami tidak mahu menuduh sesiapa yang menipu undi. Masalahnya ada beberapa fenomena aneh yang memerlukan siasatan, dan kami akan siasat secara mendalam, “katanya.

Beliau berkata bukti-bukti itu akan dikutip dari cabang yang terjejas dan dibawa ke Jawatankuasa Pemilihan Pusat Parti (JPP).

“Kami juga akan melihat dengan teliti ke dalam sistem itu sendiri,” katanya.

“Bagaimanapun, pemilihan masih berjalan, kami akan kerja keras untuk mengejar di negeri-negeri yang akan datang ... Kami perlu menyesuaikan strategi kami, kami pasti akan lebih agresif untuk mendapat lebih banyak undi.”– 8 Oktober, 2018.

Iklan
Iklan