Iklan

Sistem sekolah awam lahirkan ekstremis agama, perkauman, kata peguam hak asasi 

Yvonne Lim6 years ago26th Nov 2018Berita
School 20180102 tmihasnoor 007
Dasar pemisahan di sekolah akan mempengaruhi integrasi kaum dalam jangka panjang. – Gambar fail The Malaysian Insight, 26 November, 2018
Iklan

PEGUAM dan aktivis hak asasi manusia Siti Kasim menyifatkan sistem sekolah awam Malaysia sebagai “kilang indoktrinasi untuk anak-anak Melayu”, dan menyalahkan sistem untuk mewujudkan masyarakat yang semakin terpolarisasi.

“Di Malaysia, kita telah menginstitusikan perkauman dan fahaman Islam dari sekolah rendah hingga ke universiti, sebab itulah kita mempunyai masalah yang ada sekarang,” kata Siti.

Beliau mengulas laporan The Malaysian Insight semalam bahawa sesetengah sekolah misi dan vernakular di Melaka mempunyai dua kantin untuk bukan Islam, dan hanya untuk guru dan pelajar Islam.

Siti berkata beliau berkempen dan mendekati kerajaan untuk merombak dan menghapuskan “sifat agama-sentris dari sekolah dan kurikulum” yang dikatakannya memberi kesan bahkan kepada guru dan persekitaran mengajar.

“Mereka menghasilkan penyokong perkauman agama melalui acuan ini selama lebih 35 tahun,” kata penyokong pengesahan Malaysia mengenai Konvensyen Antarabangsa mengenai Penghapusan Segala Bentuk Diskriminasi Racun (ICERD) itu.

Memetik kes pengasingan kantin, Siti berkata sistem sekolah awam melahirkan masyarakat yang tidak berpandangan jauh terhadap kaum dan agama, yang memudaratkan kemajuan negara.

“Malangnya kita ditadbir oleh orang Islam yang hanya melihat apa yang mereka mahu lihat dan apologis yang tidak dapat menghadapi masalah kerana ia membuat mereka berasa buruk tentang bangsa dan agama mereka.

“Sama ada cara, kita memerlukan seorang pemimpin untuk muncul dan mengatakan, kita memerlukan Malaysia yang akan maju dan bukannya negara yang akan terjerumus ke dalam kekacauan agama dan perkauman. Kita perlu ini segera.”

Peguam dan aktivis hak asasi manusia Siti Kasim berkata sistem sekolah awam melahirkan masyarakat yang tidak berpandangan jauh terhadap kaum dan agama, yang memudaratkan kemajuan negara. – Gambar fail The Malaysian Insight, 26 November, 2018.

Hormat?

Bagaimanapun, pensyarah seni bina Islam, Prof Tajuddin Rasdi daripada Universiti UCSI berkata, aktivis tidak harus bertindak balas terhadap isu kantin yang berasingan, dengan menyatakan ia harus dilihat sebagai satu bentuk penghormatan terhadap keunikan budaya dan keagamaan.

“Sama seperti kita semua harus dibenarkan untuk memiliki ruang sendiri untuk berdoa dengan cara kita sendiri. Ia bukan tentang perkara halal atau tidak halal, sekolah-sekolah ini menunjukkan sensitiviti terhadap budaya orang lain - dalam kes ini, umat Islam yang mempunyai sekatan diet yang unik, dan khusus mengenai bagaimana makanan mereka disediakan,” kata Tajuddin kepada The Malaysian Insight.

“Saya melihat ini sebagai perkara yang positif. Sekolah-sekolah beroperasi dengan betul dalam batasnya.”

Ditanya sama ada ia sesuai untuk ustaz di SMK St Francis menegur pelajar beragama Islam yang makan di kantin Cina, Tajuddin berkata guru agama itu hanya “melaksanakan peranan penjaga” dan memandang kepentingan agama pelajar.

“Ustaz itu hanya cuba mengelakkan masalah…kerana jika dia tidak berbuat demikian, segelintir ibu bapa Islam mungkin marah kerana ada kantin untuk anak-anak mereka tetapi tidak pergi ke sana.”

Tajuddin mengakui dasar pemisahan sedemikian akan mempengaruhi integrasi kaum dalam jangka panjang, tetapi menegaskan penting untuk mengajar para pelajar nilai menghormati budaya dan agama orang lain.

“Mereka boleh makan bersama selepas waktu persekolahan,” katanya.

“Perkara-perkara kecil, sedikit kesulitan, untuk tujuan yang lebih besar keharmonian kaum. Tiada yang salah dengan budaya yang berbeza melakukan perkara tertentu dengan sendirinya.” – 26 November, 2018.

Iklan
Iklan