Iklan

Pemilik gim bergelut kesan Covid-19, lebih banyak dijangka tutup

Elill Easwaran3 years ago15th Mar 2022Berita
49931362438 0a70f17a0b c
15% gim ditutup, dan beliau menjangkakan 10% lagi akan mengikutinya dalam beberapa bulan akan datang, kata Presiden Persatuan Usahawan Gimnasium Malaysia Krishnakumar Kalimuthu. – Gambar fail The Malaysian Insight, 15 Mac, 2022.
Iklan

PEMULIHAN pasca-Covid-19 tidak begitu baik untuk gimnasium dengan kebanyakannya mempertimbangkan ditutup sepenuhnya dalam beberapa bulan akan datang, kata pemilik.

Mereka berkata perniagaan mereka tidak meningkat seperti yang sepatutnya selepas mereka dibenarkan beroperasi semula kerana terpaksa ditutup semasa wabak itu.

Mereka kini berkata lebih banyak gim dijangka tutup dalam beberapa bulan akan datang disebabkan kos operasi berterusan yang meningkat dengan prosedur operasi standard Covid-19 serta kekurangan pelanggan.

Presiden Persatuan Usahawan Gimnasium Malaysia Krishnakumar Kalimuthu berkata 15% gim ditutup, dan beliau menjangkakan 10% lagi akan mengikutinya dalam beberapa bulan akan datang.

Persatuan itu mempunyai lebih 2,000 ahli di seluruh negara.

“Terdapat sejumlah besar gim yang hampir tidak dapat bertahan dan mungkin akan ditutup dalam masa terdekat,” katanya kepada The Malaysian Insight.

Beliau berkata perniagaan masih belum kembali seperti sebelum wabak.

“Perniagaan kami jatuh kira-kira 40% dan nampaknya ia tidak akan bertambah baik dalam masa terdekat.

“Kebanyakan kami masih bertahan kerana masih mampu membayar sewa dan gaji tetapi kami tidak mengaut keuntungan,” katanya.

Tambahnya, salah satu faktor gimnasium ditutup adalah kerana pemilik telah menggunakan semua simpanan mereka dan tidak mampu membayar sewa sekarang.

“Sekarang tempoh moratorium juga telah tamat, ia menyebabkan ramai pemilik menutup gim mereka,” kata Krishnakumar.

Beliau menambah pemilik gim juga perlu mengeluarkan wang tunai untuk mematuhi Prosedur Operasi Standard (SOP).

“Kami perlu menyediakan lebih banyak tuala, sentiasa membeli pembersih tangan dan juga mengupah pekerja hanya untuk memantau SOP.

“Semua itu akan dikenakan bayaran tambahan 20%,” katanya.

Krishnakumar juga berkata pelanggan mereka juga menjauhkan diri kerana bimbang jangkitan Covid-19.

“Terdapat perasaan takut di kalangan orang ramai bahawa gim bukanlah tempat yang selamat.”

Sementara itu, pemilik One More Rep di Sri Serdang, Baharin Nasir berkata terdapat penurunan pelanggan sejak jumlah kes Covid-19 meningkat sehingga mencecah lima angka.

“Pada mulanya menjelang penghujung tahun lepas, pelanggan perlahan-lahan meningkat tetapi tahun ini semakin berkurangan.

“Saya masih entah bagaimana bertahan tetapi saya tidak tahu sama ada keadaan akan menjadi lebih buruk atau lebih baik dalam beberapa bulan akan datang,” katanya.

Baharin juga bersetuju bahawa gimnasium bergelut untuk membayar kos tambahan untuk mematuhi SOP.

“Bagi gim yang tidak mempunyai pengudaraan yang betul, ia memerlukan kos yang besar untuk membaikinya,” katanya.

Bagi Pemilik Pantheon Fitness Solutions di Klang, Ooi Choon Ee berkata, gimnasiumnya turut berdepan penurunan bilangan pelanggan.

“Apabila kes Covid-19 mencecah lima angka, itu adalah permulaan pelanggan mengelak untuk datang ke gim,” katanya.

Ooi bimbang jika tiada pelanggan dalam beberapa bulan akan datang, beliau mungkin terpaksa menutup gimnya.

Malaysia pada Ahad merekodkan 26,250 jangkitan baharu. Jumlah kes semalam adalah yang terendah dalam tempoh 11 hari lalu, di mana Malaysia melaporkan paras tertinggi sepanjang masa sehari iaitu 33,406 kes pada 5 Mac.

Angka terbaru itu menjadikan jumlah keseluruhan jangkitan di negara ini sejak bermulanya wabak itu kepada 3,801,036 kes. – 15 Mac, 2022.

Iklan
Iklan