Iklan

Kerajaan rujuk RUU pindaan antilompat parti ke jawatankuasa pemilih

Chan Kok Leong3 years ago11th Apr 2022Berita
49936861426 ee8b1e8d91 o (1)
Menteri undang-undang dan Parlimen Wan Junaidi Tuanku Jaafar berkata perdana menteri dan PH hari ini bersetuju untuk tafsiran sekatan berkenaan antilompat parti disemak dan diperhalusi tafsirannya. – Gambar fail The Malaysian Insight, 11 April, 2022.
Iklan

KERJAAN memutuskan untuk menangguhkan pindaan Article 10 (3a) Perlembagaan Persekutuan dan merujuk pindaan itu kepada jawatankuasa khas pemilih susulan pertemuan antara Perdana Menteri Ismail Sabri Yaakob dan pemimpin Pakatan Harapan (PH).

Menteri undang-undang dan Parlimen Wan Junaidi Tuanku Jaafar mengumumkan kelewatan itu pada sidang khas di Dewan Rakyat pagi ini.

“Perdana menteri dan PH bersetuju pagi ini untuk menyemak dan memperhalusi tafsiran sekatan berkenaan antilompat parti (dan mengkaji pemansuhan) Artikel 48(6) dan undang-undang lain berkaitan,” katanya.

“Mereka juga memutuskan jawatankhas khas pemilih akan memutuskan pindaan mengikut perlembagaan dan pembentukan rang undang-undang (RUU) antilompat parti baharu” katanya yang juga ahli Parlimen Santubong. – 11 April, 2022.

Berita penuh di sini.

Iklan
Iklan