Iklan

Pasukan Rafizi nafas baharu diperlukan PKR, kata Chang

Chan Kok Leong2 years ago30th Apr 2022Berita
Iklan

SELEPAS mengalami beberapa kekecewaan dalam pilihan raya negeri baru-baru ini, PKR memerlukan pendekatan baharu dan “Pasukan Rafizi Ramli” adalah kumpulan yang sesuai bagi tugas itu, kata Chang Lih Kang.

Naib presiden PKR yang merupakan sebahagian daripada pasukan Rafizi, berkata parti itu memerlukan nafas baharu untuk menyelaraskan semula kehendak pengundi.

Rafizi dan setiausaha agung parti Saifuddin Nasution Ismail terlibat dalam perebutan jawatan timbalan presiden, dengan setiap pemimpin berikrar pendekatan berbeza untuk parti dalam menghadapi pilihan raya umum akan datang.

“Pengundi dan malah beberapa penyokong kuat kami tidak lagi melihat PKR sebagai parti yang memperjuangkan hak dan rungutan mereka,” kata Chang kepada The Malaysian Insight.

“Lebih teruk daripada itu, mereka mula melihat kami sebagai satu lagi parti politik yang berebut kuasa,” kata Chang, selepas menyertai PKR pada 2004.

Justeru, ahli Parlimen Tanjung Malim itu percaya pasukan bekas ahli Parlimen Pandan Rafizi adalah formula yang tepat untuk memulihkan keyakinan terhadap parti reformasi itu.

Beliau berkata walaupun PKR sentiasa memperjuangkan isu-isu akar umbi seperti kesaksamaan ekonomi dan keadilan untuk semua, ia gagal selepas Pakatan Harapan (PH) hilang kuasa pada 2020.

“Walaupun ia percubaan yang sah untuk mendapatkan semula mandat pada 2020, entah bagaimana kami hilang keyakinan pengundi, yang menyebabkan prestasi teruk dalam pilihan raya negeri di Sarawak, Melaka dan Johor,” kata ahli politik berusia 41 tahun itu.

PKR kehilangan semua kerusi yang ditandinginya dalam pilihan raya Melaka dan Sarawak tahun lepas dan hanya berjaya mempertahankan satu kerusi – Bukit Batu – di Johor bulan lepas.

Susulan itu, Chang berkata parti memerlukan pendekatan berbeza dan kembali fokus kepada isu pengundi secara langsung.

Tidak seperti kumpulan sebelum ini dalam pemilihan parti, pasukan Rafizi, yang slogannya ialah “Yakini Malaysia”, juga memulakan kempen “Ayuh Malaysia”, yang bertujuan menangani isu pengundi secara langsung dengan lima perkara: isu dasar mengenai keselamatan makanan, tenaga boleh diperbaharui, latihan vokasional dan teknikal, rumah mampu milik dan pendemokrasian sektor pendidikan.

Chang adalah seorang daripada daripada empat calon bagi jawatan naib presiden di bawah pasukan Rafizi. Turut bersama Chang bertanding bagi jawatan itu dalam pasukan Rafizi adalah Menteri Besar Negeri Sembilan Aminuddin Harun, Ahli Parlimen Setiawangsa Nik Nazmi Nik Ahmad dan G Manivanan.

Turut dalam pasukan yang sama ialah Rodzial Ismail dan Napsiah Khamis, yang bertanding jawatan ketua dan timbalan wanita serta Fahmi Zainol, yang bertanding untuk ketua Pemuda. 

Pengundian fizikal pemilihan PKR akan diadakan dari 13 hingga 17 Mei, manakala undian dalam talian dari 18 hingga 20 Mei. – Gambar fail The Malaysian Insight, 30 April, 2022.

Pendekatan berbeza

Walaupun beberapa penganalisis politik berkata pemilihan PKR tahun ini akan memecahbelahkan parti, Chang berkata ia “kurang bermusuhan”.

Berbanding dengan pertandingan sebelum ini untuk jawatan nombor dua antara Zaid Ibrahim, Khaled Ibrahim dan Rafizi menentang Azmin, Chang menyifatkan pemilihan akan datang sebagai “perlawanan persahabatan”.

“Ini sangat berbeza dengan pemilihan 2018, yang sangat bermusuhan. Rafizi lawan Saifuddin lebih seperti perlawanan persahabatan kerana kedua-duanya menyokong satu sama lain dalam pemilihan parti.”

Tidak seperti parti lain, PKR masih belum melihat sebarang pertandingan bagi jawatan presiden, yang pertama kali disandang oleh pengasas parti Wan Azizah Wan Ismail diikuti suaminya Anwar Ibrahim.

Anwar sekali lagi dikekalkan tanpa bertanding kali ini.

Kebanyakan pertarungan berkisar mengenai jawatan nombor dua parti, dengan pertarungan terakhir antara Rafizi dan Azmin pada 2019 adalah yang paling sengit.

Walaupun Azmin menang, beliau kemudiannya berpaling tadah kepada Bersatu bersama sembilan ahli Parlimen lain menyebabkan kerajaan Pakatan Harapan tumbang.

Apa yang berbeza dalam pemilihan parti ini, kata Chang ialah pendekatan Rafizi dan Saifuddin terhadap hala tuju parti.

“Fokus teras parti politik ialah bagaimana untuk memenangi pilihan raya dan kami mempunyai idea berbeza berbanding Saifuddin.

“Pendekatan pasukan Rafizi untuk memenangi kuasa persekutuan adalah dengan memberi tumpuan kepada operasi parti dan bagaimana mendapatkan semula keyakinan pengundi, manakala Saifuddin melihat kepada perkongsian atau apa yang dikenali sebagai pendekatan khemah besar,” kata Chang.

“Pasukan kami terdiri daripada pemimpin berpengalaman seperti Nik Nazmi dan lain-lain yang sekian lama bersama parti dan kami percaya PKR memerlukan nafas baharu.

“Walaupun, kita kalah di Melaka dan Johor, Barisan Nasional juga tidak menang banyak.

“Cuma bezanya penyokong kami tidak muncul. Oleh itu, saya percaya pasukan Rafizi adalah apa yang diperlukan untuk mengubahnya. Bukan melalui khemah besar lain,” kata Chang.

Pengundian fizikal pemilihan PKR akan diadakan dari 13 hingga 17 Mei, manakala undian dalam talian dari 18 hingga 20 Mei.

Keputusan akan diumumkan pada kongres nasional pada 25 Jun. PKR adalah satu daripada segelintir parti yang membenarkan seorang ahli satu undi untuk semua jawatan nasional. – 30 April, 2022.

Iklan
Iklan