Iklan

Pengaruh kesatuan sekerja merosot di Malaysia

Chan Kok Leong2 years ago9th May 2022Berita
Pekerja
Kepimpinan yang lemah, buruh asing, automasi dan undang-undang lapuk semuanya memainkan peranan dalam melemahkan kesatuan sekerja. – Gambar fail The Malaysian Insight, 9 Mei, 2022.
Iklan

WALAUPUN pekerja bakal menikmati kenaikan gaji minimum daripada RM1,200 kepada RM1,500 berkuat kuasa bulan ini, pemerhati kesatuan sekerja berkata ini sebahagian besarnya disebabkan oleh usaha kerajaan untuk meningkatkan taraf hidup pekerja.

Ini kata mereka, juga menunjukkan penurunan drastik dalam peranan dan pengaruh kesatuan sekerja dalam melindungi pekerja.

Tambah mereka kepimpinan yang lemah, buruh asing, automasi dan undang-undang lapuk semuanya memainkan peranan dalam melemahkan kesatuan sekerja.

“Hakikat bahawa kita perlu menunggu kerajaan untuk menentukan gaji minimum menunjukkan sejauh mana kesatuan sekerja telah ketinggalan,” kata Ahli Parlimen Klang Charles Santiago.

“Kerajaan terpaksa campur tangan untuk menaikkan gaji menunjukkan pada tahap tertentu bagaimana perundingan kolektif dan prinsip pasaran bebas telah menggagalkan pekerja.”

Selepas lebih sedekad menubuhkan Akta Majlis Perundingan Gaji Negara pada 2011 dengan RM900 sebulan, kadar gaji minimum Malaysia kini berjumlah RM1,500 mulai bulan ini.

Sebagai perbandingan, gaji minimum di Indonesia telah meningkat 2.5 kali ganda dalam tempoh yang sama, meningkat daripada INR1.68 juta sebulan (RM506) pada 2012 kepada INR4.6 juta (RM1,386) pada 2022.

Perintah persekutuan untuk menaikkan gaji telah diwartakan pada 27 April. Majikan yang mempunyai kurang daripada lima pekerja bagaimanapun dikecualikan daripada perintah gaji minimum.

Dan sementara kemerosotan pergerakan buruh di Malaysia sebahagiannya disebabkan oleh kepimpinan kesatuan yang lemah, Santiago berkata automasi, buruh kontrak dan undang-undang lapuk telah membantutkan pertumbuhan kesatuan.

“Ambil Akta Kesatuan Sekerja sebagai contoh. Undang-undang ini yang bermula pada 1959 hampir tidak dikemas kini dan masih menyekat pertumbuhan kesatuan.

“Mereka yang ingin memulakan kesatuan harus melalui proses yang ketat dan menyukarkan mereka untuk bermula.”

Perintah kerajaan lain, seperti larangan kesatuan kebangsaan dalam industri elektronik, melemahkan lagi pergerakan kesatuan, kata Santiago. – 9 Mei, 2022.

Berita penuh di sini. 

Iklan
Iklan