Iklan

Zahid setuju dengan permintaan BNS untuk surat niat, menurut laporan

Raevathi Supramaniam2 years ago17th Aug 2022Berita
Zahid
Laporan dinyahklasifikasi mengenai perolehan kapal tempur pesisir menunjukkan bahawa Ahmad Zahid Hamidi telah menandatangani permintaan Boustead Naval Shipyard untuk surat niat. – Gambar fail The Malaysian Insight, 17 Ogos, 2022.
Iklan

DAKWAAN Presiden Umno Ahmad Zahid Hamidi bahawa beliau tidak terlibat dalam perolehan kapal tempur pesisir (LCS) adalah tidak benar, menurut laporan yang baru didedahkan.

Menurut laporan Malaysiakini, laporan 106 muka surat daripada Jawatankuasa Siasatan Khas Tadbir Urus, Perolehan dan Kewangan Kerajaan (JKSTUPKK) menunjukkan Zahid telah bersetuju dengan projek itu melalui surat yang dihantar oleh Boustead Naval Shipyard (BNS) pada Julai 8, 2010.

BNS telah menulis surat itu kepada Zahid, yang merupakan menteri pertahanan ketika itu, untuk meminta surat niat (LOI) bagi projek itu.

Dalam surat itu, pengarah urusan BNS Ahmad Ramli Mohd Nor, yang juga bekas panglima tentera laut, berkata dalam surat itu bahawa syarikat itu telah merancang projek LCS selama dua tahun.

Ahmad Ramli dalam surat itu berkata LOI diperlukan untuk meyakinkan pengeluar peralatan asal (OEM) bahawa projek itu mendapat mandat dan persetujuan kerajaan.

Malaysiakini melaporkan bahawa bertindak atas surat itu, Zahid mencatat di sudut kanan atas surat - “SUB Perolehan, sila laksanakan” (Setiausaha bahagian Perolehan, sila laksanakan).

Ahmad Ramli didakwa semalam atas tiga pertuduhan pecah amanah jenayah membabitkan RM21 juta berhubung skandal LCS.

Berikutan arahan Zahid, Kementerian Kewangan dalam memorandum pada 2 Ogos berkata kos LCS akan meningkat tinggi dan ia harus ditimbang dengan keutamaan dan sumber negara sebelum LOI dikeluarkan.

Selepas itu, Unit Perancang Ekonomi (EPU) menulis surat kepada Kementerian Pertahanan untuk menangguhkan pengeluaran LOI sehingga harga siling bagi projek di bawah Rancangan Malaysia Ke-10 disemak semula.

EPU, bagaimanapun akur kepada permintaan untuk LOI berikutan rayuan oleh Kementerian Pertahanan.

LOI akhirnya dikeluarkan kepada BNS pada 15 Oktober. Di dalamnya, tercatat bahawa perbincangan perlu dilakukan antara menteri dan BNS mengenai perkara penetapan harga dan pengetahuan teknikal.

Pada 1 Februari, Kementerian Pertahanan kemudian meminta MOF melakukan perolehan melalui rundingan terus dengan BNS.

Laporan yang dinyahklasifikasi juga menunjukkan bahawa ini bukan percubaan pertama BNS dalam meminta LOI. Ia telah berusaha untuk mendapatkan LOI sejak 2008, ketika Najib Razak menjadi menteri pertahanan.

Kementerian itu, di bawah Najib, juga telah meminta MOF mengeluarkan LOI kepada BNS pada 15 Januari 2008.

Ia bagaimanapun tidak diluluskan, walaupun selepas Najib mula menerajui MOF. Tidak jelas mengapa.

Zahid sebelum ini mengulas bahawa adalah tidak wajar untuk menyalahkannya atas kegagalan perolehan LCS kerana beliau bukan menteri pertahanan ketika projek itu dianugerahkan.

Zahid yang merupakan menteri pertahanan dari April 2009 hingga Mei 2013 berkata mana-mana pihak yang menyebabkan kelewatan itu perlu bertanggungjawab memberi penjelasan kepada PAC.

Tambahnya, kontrak yang diberikan kepada Boustead adalah mengikut garis panduan permohonan perolehan rundingan terus bertarikh 17 April 2002.

Projek kapal tempur pesisir bernilai RM9 bilion yang dianugerahkan kepada Boustead Naval Shipyard Sdn Bhd (BNS) dibelenggu dengan lebihan kos dan kelewatan, tanpa satu kapal pun dihantar setakat ini.

Dalam satu laporan, PAC berkata usaha wajar kerajaan terhadap BNS gagal mengesan kelemahan kewangan syarikat.

Menurut PAC, BNS telah melantik dua syarikat lain untuk mendapatkan peralatan daripada syarikat OEM, menyebabkan lebihan kos dan mengikut jadual asal, lima kapal harus siap dan diserahkan kepada TLDM pada bulan ini. – Bernama, 17 Ogos, 2022.

Iklan
Iklan