Iklan

Pakatan berikrar tingkatkan taraf hidup di Selangor

Pakatan harapan flag 20181007 tmiafif 07
Iklan

MENINGKATKAN taraf hidup rakyat Selangor akan menjadi keutamaan pentadbiran Pakatan Harapan (PH) sekiranya ia kembali berkuasa selepas pilihan raya negeri (PRN) dijangka Julai ini, kata pemimpin PKR negeri.

Dengan rakyat di Selangor sudah mendapat manfaat daripada pelbagai skim di bawah negeri pimpinan PKR itu, pemimpin berkata sudah tiba masanya untuk melihat ke arah memartabatkan gaya hidup penduduk di negeri terkaya negara itu.

Ketua Bahagian PKR Kuala Selangor Thiban Subramaniam berkata sekiranya PH mengekalkan Selangor, mereka harus mempertimbangkan untuk meningkatkan pendapatan rakyat.

“Walaupun Selangor disebut sebagai negeri berpendapatan tinggi, pekerjaan bergaji tinggi di negeri itu masih belum mencapai tahap memuaskan.

“Kita perlu mencipta pekerjaan bergaji tinggi yang menjadikan pendapatan rakyat lebih baik,” kata Thiban kepada The Malaysian Insight.

Negeri ini sentiasa menjadi kuasa ekonomi Malaysia dan penyumbang tertinggi kepada KDNK negara selama lebih sedekad.

Bagaimanapun, pada 2021, Selangor berada di kedudukan terendah dalam Indeks Kebahagiaan Malaysia disebabkan masalah pendapatan dan ekonomi yang rendah.

Thiban berkata Selangor kini perlu memilih pelaburan yang boleh memberi pekerjaan bergaji tinggi kepada rakyatnya.

Kedua, Thiban berkata Selangor perlu terus memartabatkan kehidupan golongan miskin tegar di negeri itu.

“Di Selangor, kita mahu memberi peluang kepada golongan miskin tegar untuk menyara kehidupan yang layak.

“Selangor mempunyai tanah yang luas yang boleh digunakan untuk tujuan pertanian. Sama seperti projek Kawasan Kemajuan Sabak Bernam (Sabda) yang sedang dijalankan, negeri perlu mewujudkan projek serupa di daerah lain bagi menyediakan peluang pekerjaan yang seterusnya merangsang pertumbuhan ekonomi negeri ini. serta rakyat.

“Sebagai contoh, Selangor mempunyai inisiatif Jelajah Ehsan Rakyat yang sangat berjaya ini yang diperkasakan oleh Perbadanan Kemajuan Pertanian Selangor (PKPS).

“Melalui PKPS, mereka boleh memajukan tanah itu untuk tujuan pertanian dan apa sahaja hasil boleh dibeli oleh negeri dan kemudian dijual kepada orang ramai.

“Ini akan menjana pendapatan kepada golongan miskin tegar, serta negeri,” kata Thiban.

Projek Sabda di Sabak Bernam adalah untuk menjadikan tempat itu sebagai daerah pertanian terkemuka, yang akan menyumbang kepada kemajuan negeri.

Diumumkan pada Julai tahun lalu, Sabda melibatkan pembangunan tanaman bernilai tinggi di kawasan seluas 1,317 hektar, yang dianggarkan menjana pendapatan sehingga RM248 juta setiap tahun.

Antara projek utamanya termasuk pembangunan Kompleks Pendaratan Ikan Sekinchan, pembinaan rehat dan rawat (R&R) dan pusat perniagaan Air Manis. – 25 April, 2023.

Berita penuh di sini

Iklan
Iklan