Iklan

SKMM pertahan tindakan terhadap portal berita

Noel Achariama year ago29th Aug 2023Berita
Fake news epa 140321
SKMM berkata terdapat peningkatan membimbangkan dalam laporan berita yang kurang bertanggungjawab, kurang peka dan tidak tepat. – Gambar EPA, 29 Ogos, 2023.
Iklan

TINDAKAN yang diambil terhadap saluran berita tertentu kerana mereka didapati tidak bertanggungjawab menyebarkan maklumat mengelirukan atau sengaja menerbitkan kandungan tidak tepat, kata Suruhanjaya Komunikasi dan Multimedia Malaysia (SKMM) hari ini.

SKMM dalam satu kenyataan berkata terdapat peningkatan membimbangkan dalam laporan berita yang kurang bertanggungjawab, kurang peka dan tidak tepat.

“Salah satu tanggungjawab perundangan utama SKMM adalah memastikan platform dalam talian tidak diguna pakai untuk sebarang pelakuan atau percubaan melakukan pelanggaran di bawah undang-undang bertulis Malaysia, ini termasuklah tindakan menyebarkan berita palsu, kandungan yang jelik dan berunsur fitnah.”

SKMM memberi maklum balas kepada lapan wartawan kanan yang mendapati adalah sesuatu tidak boleh diterima entiti itu mencampuri perkara yang boleh dan tidak boleh diterbitkan oleh portal dalam talian.

“Berhenti memainkan peranan ‘abang besar’ dengan menyekat kandungan dalam talian media secara tidak wajar,” kata mereka dalam satu kenyataan hari ini.

Wartawan – Johan Jaaffar, A. Kadir Jasin, Hussamuddin Yaacob, Azman Ujang, Chamil Wariya, Yong Soo Heong, Zakaria Wahab, dan G Manimaran – berkata mereka sangat tidak bersetuju dengan sebarang percubaan menggunakan jentera kerajaan seperti SKMM untuk menyoal, menapis, atau menyekat portal dan kandungan berita dalam talian.

SKMM berkata ia berpandukan peruntukan di bawah Akta Komunikasi dan Multimedia 1998 (AKM 1998) yang membolehkan SKMM menjalankan fungsi-fungsinya.

Mereka berkata beberapa saluran berita didapati tidak bertanggungjawab menyebarkan maklumat yang mengelirukan atau sengaja menerbitkan kandungan tidak tepat.

“Apabila tumpuan diberi kepada kandungan media yang dijana sendiri pengguna menarik perhatian, etika kewartawanan kini seolah-olah dipandang enteng dan adalah amat mencabar untuk membezakan kandungan yang berlandaskan fakta atau sebaliknya.”

Ia berkata ini menimbulkan ancaman besar kepada keharmonian masyarakat, kerana maklumat yang mengelirukan boleh disebarkan dengan mudah dan naratif palsu boleh dibuat.

“SKMM mengambil inisiatif untuk mengadakan beberapa sesi dialog dan mesyuarat bersama organisasi media bagi membincangkan isu berbangkit. Bagi memerangi isu ini, SKMM kekal berpendirian teguh dalam melaksanakan tugas dan fungsi penguatkuasaannya bagi menjaga integriti maklumat dan keharmonian masyarakat.” – 29 Ogos, 2023.

Iklan
Iklan