Iklan

Penduduk pertimbang mohon injunksi berhubung pembinaan insinerator

Noel Achariama year ago5th Sep 2023Berita
Insinerator
Penduduk di kawasan terbabit sedang mempertimbangkan untuk memfailkan injunksi berhubung cadangan membina insinerator di kawasan mereka. – Gambar fail The Malaysian Insight, 5 September, 2023.
Iklan

PENDUDUK Rawang sedang mempertimbangkan untuk memfailkan injunksi berhubung cadangan membina insinerator bernilai RM4.5 bilion di kawasan mereka, kata Adun Kuang Rafiq Abdullah.

Beliau berkata, projek itu perlu disiasat secara terperinci sebelum sebarang tindakan boleh diambil.

“Projek ini masih dalam peringkat perancangan. Kita perlu dapatkan butiran memandangkan keputusan untuk ke hadapan masih belum dibuat oleh kerajaan negeri.

“Penduduk telah pun menubuhkan jawatankuasa untuk meneliti perkara itu. Mereka mungkin boleh memfailkan injunksi untuk menghentikan projek itu,” katanya kepada The Malaysian Insight.

Penduduk Rawang dilihat kurang senang dengan cadangan membina insinerator di kawasan kejiranan mereka kerana ia boleh menyebabkan isu alam sekitar dan kesihatan.

Penduduk Batu Arang, M Residence, Kota Puteri, dan Bandar Tasik Puteri membantah cadangan pembinaan loji tenaga hijau Sultan Idris Shah bernilai RM4.5 bilion.

Mereka juga memohon campur tangan Menteri Besar Selangor Amirudin Shari untuk menghentikannya.

Jurucakap Rangkaian Rawang Tolak Insinerator (RTI) Abdul Hanan Abd Mokti berkata skim perumahan yang paling hampir dengan insinerator itu ialah Batu Arang dengan populasi kira-kira 5,000 orang.

Ini katanya, diikuti Bandar Tasik Puteri (120,000) dan Bandar Country Homes (150,000), yang kesemuanya terletak dalam radius 5km.

“Terdapat juga rumah yang terletak kira-kira 500m dari projek itu, jadi semua penduduk di sini menolak projek ini.”

Projek yang dicadangkan, meliputi 245 ekar, akan dibangunkan oleh Pengurusan Sisa KDEB dan YTL Power.

Rafiq berkata, beliau akan membangkitkan perkara ini pada mesyuarat DUN yang dijangka berlangsung pada penghujung Oktober atau awal November ini.

“Kami mahu melihat apakah rancangan kerajaan negeri memandangkan laporan penilaian impak alam sekitar dan sosial masih belum diserahkan.”

Rafiq berkata beliau akan memfailkan injunksi itu, bersama-sama penduduk sekiranya kerajaan negeri tetap tidak bertindak balas terhadap aduan mereka.

Beliau bagaimanapun berkata, mereka lebih suka menyelesaikan perkara itu di luar mahkamah jika boleh.

“Kami akan cuba menyelesaikan perkara ini sebelum kami melihat kemungkinan untuk pergi ke mahkamah.”

Dilaporkan bahawa Ahli Parlimen Selayang William Leong turut menentang projek itu dan mempersoalkan risiko mempunyai dua insinerator beroperasi serentak dalam radius 15km di Rawang.

Insinerator kedua telah dipindahkan oleh Kementerian Perumahan dan Kerajaan Tempatan ke Rawang selepas mendapat bantahan penduduk.

Ia pada mulanya dirancang untuk dibina di Taman Beringin, Kepong, dan kemudiannya dipindahkan.

Leong berkata penduduk mempunyai kebimbangan yang sah bahawa insinerator semasa dan yang dicadangkan beroperasi secara serentak dalam radius kira-kira 15km, dan tidak mendedahkannya kepada risiko kesihatan dan alam sekitar. – 5 September, 2023.

Iklan
Iklan