Iklan

AG mesti benarkan kedaulatan undang-undang diguna pakai dalam kes berprofil tinggi

Alfian Z.M. Tahira year ago5th Oct 2023Berita
Bersih tmi 03
Iklan

SERAMAI 49 kumpulan masyarakat sivil merayu kepada kerajaan untuk membenarkan kedaulatan undang-undang diguna pakai dalam kes mahkamah berprofil tinggi melibatkan ahli politik yang didakwa dengan rasuah.

Dalam sidang media hari ini badan pemantau pilihan raya Bersih menggesa Perdana Menteri Anwar Ibrahim untuk melaksanakan tadbir urus yang baik dan tidak membenarkan mana-mana ahli politik yang didakwa dengan rasuah dilepaskan tanpa dibebaskan (DNAA) seperti yang diterima oleh Timbalan Perdana Menteri Ahmad Zahid Hamidi.

Pengerusi Bersih Thomas Fann berkata Peguam Negara yang dilantik baru-baru ini, Ahmad Terrirudin Mohd Saleh sepatutnya membenarkan badan kehakiman memproses kes ahli politik yang didakwa dengan rasuah tanpa beliau menggunakan kuasa budi bicaranya untuk menghentikan sebarang prosiding mahkamah di bawah perkara 145(3) Perlembagaan Persekutuan.

“DNA yang melibatkan Zahid dalam kes Yayasan Akalbudinya pada 4 September adalah contoh yang mengejutkan mengenai kuasa budi bicara Peguam Negara yang merangkap sebagai pendakwa raya (PP) di bawah undang-undang semasa.

“Selain kes Zahid terdapat beberapa kes rasuah lain dalam beberapa tahun kebelakangan ini melibatkan ahli politik atau yang mempunyai hubungan rapat di mana mereka diberi DNAA atau dibebaskan sepenuhnya.

“Ini biasanya berlaku selepas pertukaran kerajaan atau kesetiaan dan oleh itu ia menghantar mesej bahawa tidak bersalah seseorang itu berkait rapat dengan kuasa seseorang. Ini tidak boleh diteruskan.

“Peguam negara tidak sepatutnya menjadi pendakwa raya dan pembaharuan untuk mengasingkan peranan pendakwa raya daripada peguam negara mesti dibuat supaya pendakwa raya bebas daripada campur tangan politik,” kata Fann hari ini.

Anwar bulan lalu memberitahu Dewan Rakyat keputusan menarik balik pertuduhan rasuah terhadap Zahid dibuat oleh peguam negara terdahulu Idris Harun.

Perdana menteri berkata beliau meminta Idris menyatakan alasannya untuk memberikan Zahid DNAA dan menafikan campur tangan dalam perkara itu. – 5 Oktober, 2023.

Berita penuh di sini.

Iklan
Iklan