Iklan

Bersih desak moratorium dikenakan bagi permohonan DNAA ahli politik

Alfian Z.M. Tahira year ago5th Oct 2023Berita
Bersih tmi 05
Pengerusi Bersih Thomas Fann berkata perubahan perlu dilakukan bagi melindungi integriti institusi perundangan daripada pengaruh politik. – Gambar The Malaysian Insight oleh Nazir Sufari, 5 Oktober, 2023.
Iklan

PERDANA Menteri Anwar Ibrahim dan peguam negara yang baru dilantik perlu mengenakan moratorium terhadap permohonan dibebaskan tanpa dilepaskan (DNAA) bagi kes rasuah membabitkan ahli politik atau individu berkaitan dengan mereka, kata badan pemantau Bersih.

Pengerusi Bersih Thomas Fann pada sidang akhbar berkata moratorium perlu dikuatkuasakan hingga kerajaan mengasingkan peranan peguam negara dan timbalan pendakwa raya.

Pada masa ini peguam negara adalah timbalan pendakwa raya, menyebabkan timbulan pertikaian terhadap kebebasan kedua-dua peranan.

“Kami menggesa kerajaan mempercepatkan dan mengisytiharkan hujung 2024 sebagai tempoh pengasingan tugas peguam negara dan timbalan pendaka raya seperti diumumkan menteri undang-undang Azalina Othman Said pada 18 September.

“Perubahan ini sangat penting untuk melindungi integriti institusi perundangan daripada pengaruh politik dan menegakkan kedaulatan undang-undang,” katanya.

Pada September, Hakim Mahkamah Tinggi Kuala Lumpur Collin Lawrence Sequerah membenarkan permohonan pihak pendakwa raya untuk memberikan DNAA kepada Ahmad Zahid Hamidi bagi semua 47 kes pertuduhan jenayah yang dikenakan terhadapnya berkaitan dana Yayasan Akalbudi.

Pendakwa berkata ia membuat permohonan menangguhkan prosiding bagi membolehkan siasatan lebih mendalam dilakukan.

Anwar kemudian memberitahu Dewan Rakyat keputusan menarik balik pertuduhan rasuah terhadap Zahid yang juga timbalan perdana menteri, adalah keputusan peguam negara.

Anwar menafikan beliau campur tangan dalam keputusan dibuat peguam negara pada masa itu, Idrus Harun.

Katanya, beliau hanya minta peguam negara menjelaskan alasan DNAA diberikan kepada Zahid.

Fann turut menggesa Putrajaya membuka semula atau mendakwa semula kes DNAA membabitkan ahli politik yang didakwa atas kesalahan rasuah, menambah mahkamah perlu dibenarkan untuk menentukan tertuduh bersalah atau tidak berdasarkan kepada bukti. – 5 Oktober, 2023.

Berita penuh di sini.

Iklan
Iklan