Iklan

Tiada rancangan pulihkan projek pembinaan plaza tol Genting, kata Adun Ketari

Noel Achariam5 months ago26th May 2024Berita
Genting highlands fb 21102023  full
Pembinaan plaza tol ke Genting Highlands dihentikan kerana tidak mendapat kelulusan Majlis Perbandaran Bentong. – Gambar Facebook 26 Mei, 2024.
Iklan

MASIH tiada rancangan untuk memulihkan projek pembinaan plaza tol berhampiran Gohtong Jaya, kata Adun Ketari Thomas Su.

Thomas berkata masih tiada berita mengenai projek itu kerana pembinaan berhampiran pintu masuk utama ke pusat peranginan popular di puncak bukit Genting Highlands itu dihentikan oleh pihak berkuasa tahun lepas.

Ini kerana katanya pemilik projek itu gagal mematuhi garis panduan projek.

“Mereka (kontraktor) tidak mempunyai kebenaran merancang (untuk projek itu).

“Tetapi kemudian mereka meneruskannya tanpa kelulusan. Sebab itu Majlis Perbandaran Bentong (MPB) mengeluarkan arahan berhenti kerja,” katanya.

Semakan oleh The Vibes mendapati longkang tol sebahagiannya dibina terletak berhampiran Hotel Seri Malaysia. Ia berada di tengah-tengah bulatan dan kawasan itu kini dikelilingi oleh serpihan pembinaan. 

Pada Oktober, MPB mengeluarkan arahan berhenti kerja terhadap pembinaan plaza tol.

Tahun lepas Ahli Parlimen Bentong Young Syefura Othman berkata arahan berhenti kerja dilaksanakan sehingga permohonan sewajarnya dibuat kepada Majlis Perbandaran Bentong dan kerajaan negeri Pahang.

Difahamkan walaupun tol yang dicadangkan dibina di atas tanah persendirian, Kementerian Kewangan dan Kementerian Pengangkutan perlu berunding mengenai kutipan tol.

Sebelum ini media China melaporkan pengunjung yang pergi ke Genting Highlands tidak lama lagi perlu membayar tol dan Lingkaran Cekap Sdn Bhd yang menyelia penyelenggaraan jalan raya di Genting Highlands akan menguruskan operasi tol itu.

Young Syefura berkata beliau menerima pengesahan pada 13 Oktober bahawa pembinaan plaza tol di kawasan itu tidak melibatkan Lembaga Lebuhraya Malaysia (LLM) dan Kementerian Kerja Raya.

“Untuk pengetahuan Genting Highlands adalah tanah persendirian. Sudah sekian lama jalan ke Genting Highlands diuruskan oleh Genting Highlands sendiri.

“Bagaimanapun sebarang pembangunan di tanah persendirian perlu mendapat kebenaran daripada pihak berkuasa tempatan.

“MPB dan kerajaan negeri Pahang tidak menerima sebarang permohonan berkaitan pembinaan plaza tol ini,” katanya.

Thomas berkata sehingga kini tiada perkembangan atau petunjuk baharu bahawa perintah berhenti kerja ditarik balik.

Beliau berkata sepanjang pengetahuannya tidak ada kemajuan baharu (projek itu) daripada pihak berkuasa.

“Pertama sekali, mereka sepatutnya mendapat kebenaran merancang daripada pihak berkuasa.

“Setakat ini kami tidak mendengar sebarang permohonan atau kebenaran bertulis (daripada pihak berkuasa).

“Ia adalah jalan milik persendirian, jadi itulah sebabnya saya fikir mereka meneruskan (dengan projek itu). Selepas MPB mengetahui isu itu, mereka mengeluarkan arahan berhenti kerja kerana tiada dokumentasi atau kelulusan.”

Thomas berkata beliau secara peribadi berpendapat orang ramai perlu dirujuk jika pemiliknya ingin mengenakan bayaran tol.

“Ini (kutipan tol) tidak sepatutnya menjejaskan rakyat. Jika mereka ingin mengambil bayaran tol daripada pelancong, maka itu isu yang berbeza. Tetapi jika ia adalah koleksi umum maka mereka mesti mempertimbangkannya dengan teliti,” katanya. – 26 Mei, 2024.

Iklan
Iklan