Iklan

Universiti harus rai perbezaan, iktiraf kepelbagaian, kata ahli akademik

Alfian Z.M. Tahir5 months ago26th May 2024Berita
Uitm fb
Ahli akademik Dr Sharifah Munirah Alatas berkata universiti sepatutnya menjadi ruang selamat untuk mempersoalkan norma termasuk proses menilai realiti secara kritis. – Gambar fail The Malaysian Insight, 26 Mei, 2024.
Iklan

UNIVERSITI sepatutnya menjadi ruang selamat untuk mempersoalkan norma termasuk proses menilai realiti secara kritis, kata ahli akademik Dr Sharifah Munirah Alatas.

Sharifah Munirah berkata universiti mesti menawarkan ruang yang sesuai untuk pensyarah, penyelidik dan pelajar mentakrif, mentafsir dan meraikan ilmu.

Merujuk kepada kegagalan Universiti Teknologi Mara (UiTM) baru-baru ini, Sharifah Munirah berkata matlamat utama mana-mana universiti adalah untuk menghasilkan ilmu dan sebagai ruang untuk melibatkan perbezaan pada masa yang sama mengiktiraf kepelbagaian dalam kemanusiaan.

“Universiti adalah ruang untuk melibatkan perbezaan kerana perbezaan adalah realiti yang kita semua mesti hayati dan belajar untuk menerima. Ia adalah ruang yang mentakrif, mentafsir dan meraikan pengetahuan, yang memberikan masyarakat kita dan dunia lebih besar, makna dan koheren.

“Matlamat mesti sentiasa untuk meraikan perbezaan. Lebih banyak kita tahu tentang apa yang membuatkan kita berbeza, semakin kurang terancam kita akan rasa tentang kepelbagaian.

“Apabila kami berasa kurang terancam, kita mempunyai keyakinan untuk berubah menjadi sebuah negara yang berilmu, dihormati dan progresif,” katanya.

UiTM menjadi subjek perdebatan sengit sejak beberapa minggu lepas selepas pelajar di universiti itu membantah kemasukan bukan Bumiputera ke program pascasiswazah pembedahan kardiotoraksnya.

Pengurusan universiti juga berkata mereka akan kekal dengan misi untuk memperkasakan Bumiputera dan tidak akan mengubah dasar kemasukan pelajarnya untuk menerima pelajar semua kaum.

Bagaimanapun Majlis Perwakilan Pelajar (MPP) UiTM memohon maaf secara terbuka berhubung pelaksanaan kempen #MahasiswaUiTMBantah yang digerakkan baru-baru ini kerana menimbulkan kekeliruan dan salah faham kepada umum.

Ramai ahli politik khususnya Umno turut memberikan maklum balas berhubung isu berkenaan sambil memberi amaran status UiTM perlu dilindungi. – 26 Mei, 2024.

Berita penuh di sini.

Iklan
Iklan