Iklan

SKMM nafi Teo terlibat dalam keputusan sekat posting peguam

Noel Achariam5 months ago4th Jun 2024Berita
Mcmc logo baharu
Iklan

SURUHANJAYA Komunikasi dan Multimedia Malaysia (SKMM) hari ini menafikan dakwaan peguam Shamsher Singh Thind bahawa catatan Facebooknya disekat atas arahan Timbalan Menteri Komunikasi Teo Nie Ching kerana keputusan itu dibuat berikutan aduan yang dibuat kepada mereka.

“Dalam satu catatan pada 3 Jun, pemilik akaun Facebook itu memberi gambaran bahawa Teo berada di sebalik keputusan menyekat siaran itu.

“SKMM ingin menegaskan bahawa ini tidak benar,” katanya dalam satu kenyataan.

SKMM berkata ia mengambil tindakan selepas semakan objektif mendapati kandungan siaran Facebook itu mengandungi unsur palsu, mengelirukan dan bertentangan dengan garis panduan komuniti yang ditetapkan oleh Meta, yang mengendalikan laman rangkaian sosial itu.

SKMM berkata salah satu tanggungjawabnya adalah memastikan platform dalam talian tidak digunakan untuk menyebarkan berita palsu dan kandungan fitnah.

Shamsher telah menghantar surat tuntutan kepada SKMM kerana didakwa mendapatkan Facebook untuk menyekat siarannya di Asia Mobility Technologies Sdn Bhd (Asia Mobiliti).

Free Malaysia Today melaporkan Shamsher mendakwa postingnya pada 26 Mei disekat berikutan permintaan undang-undang oleh SKMM.

Dalam surat tuntutan itu, peguam yang mewakili Shamsher dari Gunamalar Law Chambers berkata tindakan SKMM bertentangan dengan kebebasan bersuara dan bersuara yang dijamin oleh Perlembagaan Persekutuan, dan ia boleh ditafsirkan sebagai penapisan.

Surat tuntutan itu dihantar kepada pengerusi SKMM Salim Fateh Din.

Surat itu menyatakan Seksyen 3(3) Akta Komunikasi dan Multimedia 1998 dengan jelas menyatakan bahawa tiada peruntukan dalam undang-undang ini boleh ditafsirkan sebagai membenarkan penapisan internet.

Peguam juga sedang mendapatkan pengesahan sama ada SKMM telah meminta Facebook menyekat posting itu dan sebab-sebabnya.

“Sekiranya kami tidak menerima maklumat atau pengesahan yang diminta dalam tempoh dua hari selepas surat tuntutan ini, anak guam kami akan menganggap bahawa SKMM sememangnya telah membuat permintaan undang-undang tanpa sebab yang munasabah, dan anak guam kami akan bebas untuk mengambil sebarang tindakan undang-undang yang difikirkan perlu terhadap SKMM tanpa sebarang notis lanjut,” katanya.

Shamsher mempersoalkan sama ada Teo terlibat kerana beliau telah mempertahankan Menteri Belia dan Sukan Hannah Yeoh terhadap dakwaan nepotisme dalam program Demand Responsive Transit (DRT) membabitkan syarikat yang dikaitkan dengan suaminya.

“Post saya dah kena blocked di Malaysia. DAP selalu cakap pasal open tender, jadi saya pun tanyalah apa yang di-opennya dalam skandal DRT ini kerana tender kan tak ada. Salahkah?

“Saya tahu, Teo Nie Ching, kamu telah mempertahankan Hannah Yeoh. Dan saya tahu kamu ialah timbalan menteri komunikasi, yang berkuasa atas SKMM.

“Jadi saya nak tanya kamu, adakah kamu telah menggunakan agensi kerajaan seperti MCMC untuk menutup mulut orang yang mengkritik kawan separti dan sekabinet kamu?” kata Shamsher menerusi posting di Facebooknya. 

Pada 29 Mei lalu, Teo mempertahankan Yeoh selepas kerajaan Selangor didakwa nepotisme dalam pemberian kontrak pengangkutan awam untuk menambah baik perkhidmatan bas di negeri itu.

Teo berkata adalah terlalu awal untuk Yeoh berundur kerana tiada siapa yang menunjukkan bukti konkrit konflik kepentingan atau penyalahgunaan kuasa seperti yang didakwa.

Pada hujung minggu lalu, suami Yeoh, Ramachandran Muniandy berkata syarikatnya dipilih oleh kerajaan Selangor untuk projek perintis perkhidmatan pengangkutan berdasarkan merit dan bukan kerana dia telah berkahwin dengan seorang menteri.

Beliau juga berkata syarikatnya – Asia Mobility Technologies Sdn Bhd – telah memenuhi semua keperluan yang diperlukan untuk menjadi penyedia perkhidmatan bagi sistem transit responsif permintaan (DRT) Selangor Mobility.

Syarikat itu diberi tempoh sembilan bulan untuk menjalankan projek itu secara percubaan sejak November tahun lalu.

Pelantikan langsung Asia Mobiliti telah mendapat perhatian awam berhubung kaitan syarikat itu dengan Yeoh.

Ramachandran ialah pengasas bersama dan ketua pegawai eksekutif Asia Mobiliti. – 4 Jun, 2024.

Iklan
Iklan