Iklan

Pemohon MM2H baharu tidak layak status PR, kata Tiong

Noel Achariam4 months ago15th Jun 2024Berita
Tiong
Menteri Pelancongan, Seni dan Budaya Tiong King Sing berkata semua permohonan mesti dikemukakan melalui Pusat Sehenti MM2H. – Gambar fail The Malaysian Insight, 15 Jun, 2024.
Iklan

PESERTA baharu program Malaysia Rumah Keduaku (MM2H) tidak layak memohon status penduduk tetap (PR), kata Menteri Pelancongan, Seni dan Budaya Tiong King Sing.

Beliau berkata ini termasuk ketiga-tiga kategori iaitu pemohon Platinum, Gold dan Silver.

Tiong berkata semua permohonan mesti dikemukakan melalui Pusat Sehenti MM2H dan pemohon mesti tinggal di Malaysia sekurang-kurangnya 90 hari setahun, secara kumulatif.

Kategori Platinum memerlukan deposit tetap sebanyak AS$1 juta, kategori Gold memerlukan AS$500,000, dan kategori Silver memerlukan AS$150,000.

Beliau berkata, Motac juga telah mula memproses dan meluluskan lesen perniagaan bagi pengendali MM2H dengan garis panduan baharu.

“Motac yakin program MM2H akan menarik minat bakal peserta, terutamanya individu yang mempunyai nilai tinggi dan nomad digital, untuk menjadikan Malaysia destinasi utama mereka.

“Kehadiran kumpulan ini dijangka meningkatkan ekonomi tempatan, terutamanya dalam industri pelancongan, perumahan, pendidikan dan perubatan, menjadikan Malaysia sebagai hab global yang berdaya saing tinggi,” tulis Tiong di Facebook.

Tiong berkata, Motac sudah mula mengeluarkan lesen perniagaan (Edisi ke-2) yang telah dioptimumkan selaras dengan perkembangan semasa.

“Syarat baharu ini diperkenalkan bertujuan meningkatkan kredibiliti dan akauntabiliti syarikat perniagaan kendalian MM2H berlesen.

Selain itu, syarat lesen ini bertujuan untuk melindungi peserta yang menyertai program ini secara lebih menyeluruh.”

Katanya, antara syaratnya ialah modal berbayar syarikat dinaikkan daripada RM50,000.00 kepada minimum RM200,000.00.

“Bayaran lesen ditetapkan pada RM2,500 setahun dan premis perniagaan itu perlu mempunyai alamat yang sah.

“Syarikat juga mesti menyediakan jaminan bank berjumlah RM200,000.”

Sebarang pertanyaan mengenai pelesenan MM2H boleh diajukan melalui e-mel ke lesenmm2h@motac.gov.my. – 15 Jun, 2024.

Iklan
Iklan