Iklan

Menteri Umno tidak akan setuju penswastaan ​​MAHB, kata Khairy

Alfian Z.M. Tahir4 months ago21st Jun 2024Berita
Khairy
Bekas pemimpin Umno Khairy Jamaluddin berkata rakannya dalam Umno akan menolak perjanjian itu jika perkara itu dibawa ke Kabinet. – Gambar fail The Malaysian Insight, 21 Jun, 2024.
Iklan

MENTERI Umno dalam kerajaan perpaduan tidak akan sekali-kali bersetuju dengan penswastaan ​​Malaysia Airports Holding Bhd (MAHB) kepada sebuah syarikat yang dikaitkan dengan Israel, kata bekas pemimpin parti Khairy Jamaluddin.

Bercakap di forum “Tolak Blackrock Selamatkan Harta Negara” malam tadi, Khairy berkata rakannya dalam Umno akan menolak perjanjian itu jika perkara itu dibawa ke Kabinet.

“Saya yakin jika perkara penswastaan ​​ini dibincangkan dalam mesyuarat kabinet, rakan baik saya dalam Umno akan menolaknya.

“Jika ditanya menteri-menteri, bolehkah kita benarkan Blackrock memperoleh saham dalam MAHB, menteri-menteri Umno yang saya kenali itu tidak akan menjawab ya,” kata Khairy.

Forum malam tadi dianjurkan oleh Sekretariat Solidariti Palestin (SSP). Antara tetamu lain ialah Pengerusi Boycott, Divestment, Sanctions (BDS) Dr Nazari Ismail, bekas menteri luar Saifuddin Abdullah dan jurucakap SSP Tian Chua.

Awal minggu ini, 21 pertubuhan sivil menggesa kerajaan mempertimbangkan semula keputusannya membenarkan sebuah syarikat yang didakwa mempunyai kaitan dengan Israel memiliki saham dalam MAHB.

Kumpulan itu menentang penyertaan syarikat Amerika BlackRock, melalui anak syarikat milik penuh Global Infrastructure Partners (GIP), dalam konsortium dengan Khazanah Nasional Bhd dan Kumpulan Wang Simpanan Pekerja (KWSP) yang akan memperoleh semua saham dalam MAHB.

Kumpulan masyarakat sivil itu juga menuduh BlackRock, sebuah firma pelaburan yang berpangkalan di New York City, “mengaut keuntungan daripada pembunuhan beramai-ramai” melalui kepentingannya dalam syarikat pertahanan AS yang didakwa mengeluarkan senjata yang digunakan oleh Israel.

Pada Januari, BlackRock, salah satu syarikat pengurusan aset terbesar di dunia yang memegang saham dalam beberapa perusahaan industri pertahanan, bersetuju untuk memperoleh GIP.

Sementara itu, Khairy berkata adalah sesuatu yang luar biasa untuk perjanjian perniagaan biasa tidak dibentangkan kepada Kabinet, sambil menambah Kabinet hanya akan dimaklumkan mengenai perjanjian jika perkara itu melibatkan dasar kerajaan.

“Kerajaan tidak akan dimaklumkan jika ia adalah perjanjian perniagaan biasa yang tidak menyentuh dasar kerajaan. Tidak perlu membawa perjanjian aset negara ke Kabinet kerana ia akan dikendalikan oleh lembaga pengarah,” katanya.

“Bagaimanapun, dalam kes dasar kerajaan, kabinet mesti dimaklumkan dan pengambilalihan Blackrock menyentuh dasar kerajaan kita tetapi perkara itu tidak dibawa kepada perhatian menteri.”

Perdana Menteri Anwar Ibrahim sebelum ini menjawab dengan mengatakan pembangkang hanya cuba menimbulkan kebencian terhadap kerajaan dengan mengkritik pelaburan GIP dalam MAHB.

Khazanah dan KWSP berkata mereka merancang untuk mengambil alih MAHB melalui konsortium dan menswastakan pengendali lapangan terbang itu.

Khazanah akan meningkatkan pemilikannya dalam MAHB daripada 33.2% kepada 40% dan KWSP daripada 7.9% kepada 30%, memberikan pelabur Malaysia 70% kepentingan dalam MAHB. – 21 Jun, 2024.

Iklan
Iklan