Iklan

Skor keselamatan Malaysia menurun, menurut tinjauan

Noel Achariam4 months ago28th Jun 2024Berita
Human rights measurement initiative hrmi 04
Phoenix Yeo berkata penurunan skor keselamatan dari negara berdasarkan data mereka antara lain adalah kerana menyasarkan kumpulan orang tertentu. – Gambar The Malaysian Insight oleh Najjua Zulkefli, 28 Jun, 2024.
Iklan

SKOR keselamatan Malaysia pada 5.8 daripada 10 menunjukkan ramai orang tidak selamat dari satu atau lebih daripada yang berikut - penangkapan sewenang-wenangnya, penyeksaan dan layanan buruk, kehilangan secara paksa, hukuman mati atau pembunuhan di luar proses undang-undang, menurut tinjauan.

Tinjauan Human Rights Measurement Initiative (HRMI) mendedahkan pada 2022 skor Malaysia adalah 6.8 daripada 10 yang sedikit lebih baik berbanding tahun lalu.

Ketua HRMI bagi penglibatan Asia Timur dan Asia Tenggara Phoenix Yeo berkata penurunan skor keselamatan dari negara berdasarkan data mereka antara lain adalah kerana menyasarkan kumpulan orang tertentu.

“Kami mendapati terdapat penggunaan undang-undang yang menindas untuk menangkap penunjuk perasaan contohnya Orang Asli disasarkan apabila mereka memperjuangkan perlindungan tanah dan hak adat mereka.

“Apabila mereka (Orang Asli) menentang pembangunan besar, mereka cenderung disasarkan apabila menyuarakan pendapat mereka. Terdapat juga isu penganjur perarakan Hari Wanita 2024 yang disoal oleh polis.

“Kami melihat sangat sedikit toleransi apabila melibatkan perjuangan untuk pelbagai hak. Mereka akhirnya berisiko tinggi mengalami pelbagai pelanggaran. Terdapat juga isu pendatang dan pencari suaka yang berisiko,” kata Yeo kepada The Vibes.

Beliau berkata tinjauan itu adalah sebahagian daripada usaha mereka untuk mengukur prestasi hak asasi manusia di negara-negara di seluruh dunia.

Beliau berkata antara beberapa negara Asia mengenai keselamatan dari negara, Thailand mendapat skor 6.9, Singapura 7.3, Taiwan 7.7 dan Korea Selatan 7.8.”

“Yeo berkata dari segi hak ekonomi dan sosial seperti perumahan, pendidikan, pekerjaan dan banyak lagi, Malaysia tidak menunjukkan prestasi yang terlalu buruk.

“Bagaimanapun kita masih tidak menunjukkan prestasi sebaik Myanmar, Thailand dan Vietnam,” katanya.

Mengenai skor kualiti hidup, beliau berkata Malaysia berada dalam keadaan tidak berubah selama 10 tahun yang lalu.

“Tidak banyak peningkatan langsung. Kualiti hidup merangkumi hak untuk makanan, pendidikan, penjagaan kesihatan dan perumahan. Walau bagaimanapun, pada tahun 2000 skor kita untuk pekerjaan adalah 87.7% dan kini skor kita adalah 99.6%,” katanya.

Beliau berkata tinjauan itu adalah sebahagian daripada metodologi untuk menghasilkan hak sivil dan politik seperti kebebasan bersuara, kebebasan bersatu dan penyertaan politik.

“Orang yang kami kaji adalah mereka yang memantau hak asasi manusia di lapangan seperti pejuang hak asasi manusia, institusi, kumpulan masyarakat sivil, peguam dan lain-lain. Sesiapa sahaja yang mempunyai pengetahuan langsung tentang situasi di Malaysia,” katanya. – 28 Jun, 2024.

Berita penuh di sini.

Iklan
Iklan