Iklan

Saya tidak berniat hina institusi raja, kata Muhyiddin

Alfian Z.M. Tahir2 months ago19th Aug 2024Berita
Muhyiddin
Iklan

PENGERUSI Perikatan Nasional Muhyiddin Yassin mempertahankan ucapannya ketika berkempen pada pilihan raya kecil Nenggiri, dengan berkata ia tidak bertujuan untuk menghina institusi beraja.

Dalam ucapannya, Muhyiddin didakwa berkata beliau sepatutnya menjadi perdana menteri ke-10 selepas mendakwa beliau mempunyai nombor itu tetapi “atas sebab tertentu” tidak dipanggil oleh Yang di-Pertuan Agong Al-Sultan Abdullah Sultan Ahmad Shah, untuk mengangkat sumpah sebagai perdana menteri selepas pilihan raya umum ke-15.

Dalam satu kenyataan hari ini, Muhyiddin menjelaskan bahawa beliau tidak cuba menghina kerajaan beraja dan menegaskan ucapannya adalah berfakta.

“Saya percaya kenyataan saya tidak melanggar mana-mana undang-undang Malaysia,” kata Muhyiddin.

“Saya akan bekerjasama sepenuhnya dengan polis dan menjelaskan ucapan saya.”

Dakwaan Muhyiddin telah menyebabkan 29 laporan polis dibuat terhadapnya, mendakwa beliau telah mempersoalkan kuasa raja.

Awal hari ini, putera mahkota Pahang itu turut menggesa polis bertindak tegas terhadap Muhyiddin.

Tengku Mahkota Pahang Tengku Hassanal Ibrahim Alam Shah berkata Muhyiddin sengaja memperlekehkan Al-Sultan Abdullah semasa memegang jawatan sebagai Yang di-Pertuan Agong ke-16.

Siasatan terhadap presiden Bersatu itu akan dijalankan oleh unit siasatan jenayah terperingkat jabatan siasatan jenayah Bukit Aman kerana didakwa menyentuh isu sensitif berkaitan 3R - kaum, agama dan raja.

Ahli Parlimen Pagoh itu dijangka mempunyai keterangannya direkodkan oleh polis esok. – 19 Ogos, 2024.

Iklan
Iklan