Iklan

Teresa Kok tidak wajar disiasat, kata Zaid

Alfian Z.M. Tahir2 months ago9th Sep 2024Berita
Zaid
Bekas menteri undang-undang Zaid Ibrahim turut menyelar DAP kerana tidak mempertahankan Teresa Kok. – Gambar fail The Malaysian Insight, 9 September, 2024.
Iklan

AHLI Parlimen DAP Teresa Kok tidak wajar disiasat oleh polis kerana menimbulkan kebimbangan mengenai cadangan peraturan pensijilan halal, kata bekas menteri undang-undang Zaid Ibrahim.

Dalam satu posting di X, Zaid turut menyelar DAP kerana tidak membela Kok.

“Beliau telah membangkitkan perkara kepentingan awam yang boleh diselesaikan dengan cepat dengan akal fikiran,” kata Zaid.

Kok tidak boleh diketepikan sebagai pengacau, tambahnya.

Zaid yang merupakan bekas menteri undang-undang, menggesa pemimpin Islam supaya tidak beremosi apabila pemimpin bukan Islam membangkitkan perkara seperti pensijilan makanan halal.

“Isu itu mungkin telah melampaui batas. Buat perbincangan, secara sivil,” katanya.

Kok telah menggesa semakan semula peraturan yang dicadangkan untuk memerlukan sijil halal bagi premis makanan yang tidak menghidangkan daging babi dan alkohol. Beliau berkata peraturan itu akan membebankan peniaga kecil.

Semalam Perdana Menteri Anwar Ibrahim berkata beliau sepatutnya melalui “saluran yang sepatutnya” dan kenyataannya itu tidak perlu dan hanya merumitkan isu.

Kok mempertahankan kenyataannya dengan mengatakan dia tidak boleh mengemukakan pandangannya melalui saluran dalaman kerana perkara itu telah dibangkitkan di forum awam oleh menteri hal ehwal agama Na’im Mokhtar, yang tidak mendapatkan pandangan ahli Parlimen.

Sementara itu, Zaid, bekas ahli DAP, berkata Setiausaha Agung DAP Loke Siew Fook tidak menawarkan sokongan yang cukup kepada Kok.

Beliau turut menyeru ahli parlimen DAP yang lain supaya berdiam diri.

“Apa yang dilakukan oleh menteri-menteri DAP lain mengenai perkara itu, mereka hanyalah “pengikut setia yang tidak boleh berbuat apa-apa selain berdiam diri,” kata Zaid. – 9 September, 2024.

Iklan
Iklan