Iklan

Usaha Sarawak tuntut hak bukan anti-federalisme, kata Abang Johari

Desmond Davidson2 months ago13th Sep 2024Berita
Abang johari openg (3)  full
Premier Sarawak Abang Johari Openg berkata usaha Sarawak untuk menuntut haknya di bawah MA63 tidak bertujuan untuk mencabar sistem persekutuan negara. – Gambar fail The Malaysian Insight, 13 September, 2024.
Iklan

USAHA Sarawak untuk menuntut haknya di bawah Perjanjian Malaysia 1963 (MA63) tidak bertujuan untuk mencabar sistem persekutuan negara, kata Premier Sarawak Abang Johari Openg pada persidangan Parlimen dan Dewan Undangan Negeri (DUN) di Kuching, Sarawak.

Beliau berkata ia adalah untuk menegaskan dan mempertahankan hak dan keistimewaan yang sudah termaktub dalam perlembagaan persekutuan dan MA63.

“Tuntutan kami berakar umbi dalam MA63 yang kekal sebagai asas perpaduan kita. Perjanjian ini direka untuk memastikan kedudukan unik dan hak Sarawak dalam Malaysia dipelihara dan dihormati,” katanya dalam ucapan pembukaan persidangan tiga hari itu.

Abang Johari berkata penglibatan Sarawak dalam perbincangan diplomatik dengan kerajaan persekutuan dan keupayaan kerajaan negeri serta persekutuan untuk menyelesaikan isu secara konstruktif adalah bukti kekuatan sistem persekutuan Malaysia dan hubungan kerjasama yang positif antara kerajaan persekutuan dan Sarawak.

Abang Johari menegaskan usaha Sarawak untuk mendapatkan autonomi ke atas sumber semula jadinya bukanlah satu tindakan anti-federalisme tetapi satu penegasan terhadap prinsip Persekutuan yang mengiktiraf hak dan status unik Sarawak dalam persekutuan.

“MA63 tidak dirangka untuk merosakkan Persekutuan tetapi untuk menguatkannya. Langkah-langkah terbaru kami dalam menguruskan sumber semula jadi kami adalah konsisten dengan Perlembagaan Persekutuan. – 13 September, 2024.

Berita penuh di sini.

Iklan
Iklan