Iklan

Penganalisis beritahu Sabah, Sarawak tolak tambahan kerusi Senat

Desmond Davidsona month ago16th Sep 2024Berita
Dn
Iklan

CADANGAN kumpulan advokasi untuk memberikan 15 kerusi Senat tambahan setiap satu kepada Sabah dan Sarawak dalam Dewan Negara bagi menyekat sebarang pindaan perlembagaan unilateral oleh Semenanjung Malaysia harus ditolak menurut seorang penganalisis politik.

James Chin, seorang profesor Pengajian Asia di Universiti Tasmania, Australia dan pihak berkuasa utama perkembangan politik di Sabah dan Sarawak, berkata cadangan Dewan Negara Projek SAMA adalah “helah untuk mengekalkan status quo”.

“Cadangan ini adalah satu lagi bukti pertubuhan-pertubuhan yang berpangkalan di Malaya kurang memahami rungutan sejarah negeri-negeri Borneo dan menuntut satu pertiga daripada kerusi parlimen di kedua-dua Dewan,” katanya dalam satu kenyataan hari ini.

Dia memberikan enam sebab mengapa cadangan SAMA harus ditolak.

Alasan pertama yang beliau berikan ialah Dewan Negara mempunyai legitimasi politik yang minimum dalam politik Malaysia kerana ia adalah Dewan yang dilantik sepenuhnya.

“Ahlinya tidak dipilih secara langsung oleh rakyat. Sebab itu, selama bertahun-tahun, perbahasan di Dewan Negara kurang mendapat perhatian berbanding di Dewan Rakyat.”

Chin berkata lagi, ramai individu yang dicalonkan ke Dewan Negara dilihat sebagai ‘ganjaran’ untuk perkhidmatan pasca politik.

“Oleh itu, bilangan ahli politik bersara yang besar di Dewan Negara.”

Sebab kedua katanya, ialah semua perundangan utama diperkenalkan di Dewan Rakyat, yang disifatkannya sebagai “di mana perbincangan sebenar berlaku”.

“Dewan Negara hanya membahaskan undang-undang yang digubal oleh Dewan Rakyat dan oleh itu tidak mempunyai kuasa perundangan untuk menyekat rang undang-undang penting.”

Yang ketiga katanya, ialah semua pemain politik utama, termasuk perdana menteri, timbalannya, dan kebanyakan kementerian, adalah dari Dewan Rakyat.

Sambil menunjukkan mengapa ramai orang memperlekehkan Dewan Negara pada kedudukannya yang lebih rendah, Chin berkata, sebagai contoh menteri dari Dewan Negara lazimnya dianggap sebagai “menteri pintu belakang” kerana mereka dilantik ke Dewan Negara untuk berkhidmat sebagai menteri. – 16 September, 2024.

Berita penuh di sini.

Iklan
Iklan